Nuffnang Header

Saturday, January 30, 2010

Spend or saving money?

Every week I akan dapat money dari mama sebanyak RM50. Dengan duit itu la I survive untuk satu minggu di Cyber. Mungkin bagi korang agak sukar untuk survive dengan duit sebanyak itu especially bila tahu living cost di Cyber terlalu mahal tapi bagi I sebenarnya itu lebih dari cukup. I tak pernah pertikaikan kenapa I cuma dapat RM50 sahaja sebab bagi I, I ada reason yang kukuh untuk mengatakan duit itu lebih dari cukup.

First, 2 or 3 hari sebelum semester baru bukak, I mesti ajak mama pergi Giant untuk beli stock makanan. Itu semua include barang-barang keperluan yang dah habis seperti shampoo, sabun, pencuci muka, pen, pensil dan etc. Barang-barang makanan pula mesti la yang heavy dan yang tak terlalu heavy dan boleh bertahan 2 or 3 bulan. so calculate punya calculate untuk stock makanan I je I boleh spend around RM200 ++ tak ke rasa itu dah terlalu banyak.

Second, duit yang mama kasi hanya digunakan untuk makan benda-benda yang heavy dan tahan hanya untuk 1 day saja.

Third, I sangat sangat sangat sangat bertuah sebab tak perlu spend money untuk topup handphone sebab I pakai bil. Dari situ la sebenarnya cost I dikurangkan.

Fourth, Ini la reason kenapa I prefer every week spent time weekend dengan family. Perbelanjaan I untuk sabtu dan ahad ditanggung itu pon can be jumaat sekali if tak ada kelas.

Lastly, dengan duit yang I dapat I tak perlu isi minyak kereta sebab I bukannya bawak kereta pon kat Cyber. but let say if I bawak pon I tak perlu bersusah payah nak isi minyak sebab mama akan selalu isikan minyak penuh everytime I balik ke Cyber. so kire minyak lagi sekali ditanggung beres.

I selalu memotivasikan diri sendiri untuk tidak boros dan spent duit dengan bijak sekali. I cuma guna RM10 per day itu pon sometimes can be cuma RM5 je per day. Itu pon bila I rasa I malas nak makan tengahari so I try save dari situ. boleh la diet at the same time kan. macam mana I spend tue sometimes bergantung jugak dimana I makan. mostly bila I rasa nak saving je I prefer makan di HB3 mahupon HB2 sebab makanan kat situ yang paling murah berbanding yang lain.

So siapa kata dengan RM5o kite tak boleh survive? siap ada balance lagi cewah. dah tiru ayat Qushairi Destinasi Budget tue tau.

Tapi ada jugak I tengok kawan kawan I yang nak diet dengan tak makan nasi or makan makanan yang heavy tapi duit always berkurangan. erm, mungkin sesetengah kawan kawan I nie perlu bijak mengunakan akal fikiran mereka dengan mempracticekan berdiet yang tidak mahal.

Kesimpulannya, I tak pernah rasa mempunyai duit cuma sebanyak RM50 sebagai satu bebanan malah I rasa tersangat sangat sangat sangat la bersyukur sebab mempunyai mama yang masih lagi mahu menjaga soal kewangan I. Even umur I dah almost 21 tahun pon mama still pegang kad ATM I. Yeah, itu mungkin agak ganjil tapi itu la hakikatnya. I tak kisah sebab I tahu mama buat itu semua untuk kebaikan I. Mana ada Ibu bapa yang sanggup tengok anak anaknya hanyut dengan duit tanpa hala tujuan kan.

P/S: I love you Mama!

2 comments:

takmissdinner said...

i diet duit dengan diet makan sebab i ikut petua u dgn Qi ex-bf i tu.HAHAHA

fara azmi,,^_^ said...

ur mom is exactly like my mom,,
huhu,,
mama sayapon bagi rm50 utk 1 minggu,,
dengan duit tula nak makan dan topup,,
pandai2 la jimatkan,,
lagipon sy bukan jenis kuar shopping atau malam2 kuar dgn kawan,,
so,rm50 tu memang cukup,,

Nuffnang Content